W myśl ustawy o przeciwdziałaniu prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu, w skrócie AML biura rachunkowe są instytucją zobowiązaną do wdrożenia zapisów ustawy.
Do podstawowych obowiązków związanych z ustawą o AML dla biur rachunkowych należą:
- wdrożenie procedury wewnętrznej AML, której stosowanie ma na celu wykrycie i poinformowanie odpowiednich organów o transakcjach zarówno przekraczających ustawowo określony próg, jak też tzw. transakcji podejrzanych oraz
- obowiązek przeszkolenia siebie oraz pracowników w zakresie stosowania przepisów o AML. Powinno to być udokumentowane odpowiednim Certyfikatem.
DODATKOWO, aby wymóg szkolenia został spełniony zakres tematyczny szkolenia musi zawierać zagadnienia związane z RODO (ta zmiana nastąpiła niedawno), które są powiązane z AML.
Nasze szkolenie zostało wzbogacone o elementy związane z RODO, co oznacza że spełnia ono formalny, ustawowy wymóg! Stwierdza to Certyfikat, który otrzymują uczestnicy szkolenia.
AML jest kompleksowym zabezpieczeniem biur rachunkowych przed potencjalnym naruszeniem ustawy o GIIF. Aby jednak było to skuteczne wiedzę tę należy ciągle aktualizować i w odpowiedni sposób dokumentować.
Pod koniec 2023 roku MF opublikowało dokumenty dotyczące krajowej oceny ryzyka oraz strategię dotyczącą przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu – wniosek z dokumentów – jedną z nowości jest gradacja podmiotów, które w ocenie MF narażone są na ryzyko.