Witaj na nowej wersji szkoleniaekspert.pl!
Cieszymy się, że tu jesteś! Odświeżyliśmy naszą stronę, aby zapewnić Ci jeszcze lepsze warunki korzystania z naszych usług. Teraz możesz łatwiej znaleźć informacje, produkty i usługi, których szukasz.

Jeśli masz wykupione szkolenia wideo sprzed stycznia 2024 roku, aby je znaleźć kliknij tutaj Zostaniesz przełączony na starą wersję strony!

Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub sugestie, nie wahaj się skontaktować z nami. Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc! Więcej informacji znajdziesz pod linkiem klikając tutaj

Obowiązki biur rachunkowych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

Podatki / Szkolenie / 14 filmów / Czas: 4 h 11 min / Data nagrania: 22.07.2024r.

O czym jest szkolenie

W myśl ustawy o przeciwdziałaniu prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu, w skrócie AML biura rachunkowe są instytucją zobowiązaną do wdrożenia zapisów ustawy.

Do podstawowych obowiązków związanych z ustawą o AML dla biur rachunkowych należą:

- wdrożenie procedury wewnętrznej AML, której stosowanie ma na celu wykrycie i poinformowanie odpowiednich organów o transakcjach zarówno przekraczających ustawowo określony próg, jak też tzw. transakcji podejrzanych oraz

- obowiązek przeszkolenia siebie oraz pracowników w zakresie stosowania przepisów o AML. Powinno to być udokumentowane odpowiednim Certyfikatem.

DODATKOWO, aby wymóg szkolenia został spełniony zakres tematyczny szkolenia musi zawierać zagadnienia związane z RODO (ta zmiana nastąpiła niedawno), które są powiązane z AML.

Nasze szkolenie zostało wzbogacone o elementy związane z RODO, co oznacza że spełnia ono formalny, ustawowy wymóg! Stwierdza to Certyfikat, który otrzymują uczestnicy szkolenia.

 

AML jest kompleksowym zabezpieczeniem biur rachunkowych przed potencjalnym naruszeniem ustawy o GIIF. Aby jednak było to skuteczne wiedzę tę należy ciągle aktualizować i w odpowiedni sposób dokumentować.

Pod koniec 2023 roku MF opublikowało dokumenty dotyczące krajowej oceny ryzyka oraz strategię dotyczącą przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu – wniosek z dokumentów – jedną z nowości jest gradacja podmiotów, które w ocenie MF narażone są na ryzyko.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest omówienie wszystkich zagadnień związanych z ustawą o przeciwdziałaniu prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu z perspektywy biura rachunkowego.

Zakres tematyczny szkolenia został rozszerzony o:

- tematy związane z RODO, aby szkolenie spełniło wymóg formalny oraz

- tematy związane z ustawą o sygnalistach. Jest to niezwykle ważne, gdyż ustawa AML oraz o sygnalistach wzajemnie się przenikają. Procedury wnikające z tych ustaw są bardzo podobne, w wielu punktach zbieżne. Oznacza to, że aby były skuteczne, aby odpowiednio chroniły biuro rachunkowe muszą być spójne.

Jest to najlepszy moment dla biur rachunkowych, aby wdrożyć bądź zaktualizować – uporządkować procedury AML w taki sposób, aby były zgodne z procedurami o sygnalistach.

Dzięki szkoleniu:

  • poznasz regulacje w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu w Biurze Rachunkowym,
  • spełnisz wymóg szkolenia poświadczony odpowiednim Certyfikatem,
  • otrzymasz WZORY niezbędnych dokumentów w wersji edytowalnej, w tym:
    • Wewnętrzna procedura (word)
    • Oświadczenie o zajmowaniu eksponowanego stanowiska politycznego (word)
  • dowiesz się jak wdrożyć w swojej firmie:
    • Wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
    • Wewnętrzną ocenę ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu,
    • Wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń,
    • Weryfikację kontrahenta (procedura).

PROGRAM

  • Zakres regulacji unijnych oraz krajowych dotyczących zagadnienia prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu.
  • Biuro rachunkowe jako podmiot obowiązany w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  • Rozszerzenie zakresu obowiązków biura rachunkowego z końcem lipca 2021r./października 2021r.
  • Procedury bezpieczeństwa i rejestracja transakcji przez biuro rachunkowe;
  • Analiza ryzyka podmiotów, na rzecz których biuro świadczy usługi;
  • Procedury wewnętrzne w biurze rachunkowym;
  • Ocena kontrahentów i przekazywanie informacji do GIIF;
  • Umowa biura rachunkowego z kontrahentem a obowiązki wynikające z regulacji dot. prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu.
  • Sankcje za niedopełnienie obowiązków po stronie biura rachunkowego.
  • Regulacje dot. prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu a przepisy związane z weryfikacją kontrahenta w systemie podatkowym.
  • Przepisy o RODO a wdrożenie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w biurze rachunkowym;
  • Ustawa o sygnalistach a przepisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w pracy biura rachunkowego.

Tematy poszczególnych filmów:

1. Omówienie tematu szkolenia

2. Obowiązki związane z GIIF i nowelizacja przepisów

-Biuro Rachunkowe/Kancelaria w relacjach z podmiotami trzecimi

-Ramy prawne- przepisy obowiązujące

-Zmiany zaakceptowane prze Parlament Europejski

-Zakres proponowanych zmian

-Ramy prawne- ważne nowelizacje, które już obwiązują

-Zakres dotychczasowych zmian w treści nowelizacji

3. Przedmiot ustawy

-Instytucje obowiązane

-Struktura czasowa

4. Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej

-Ocena ryzyka

-Rozpoznawanie ryzyka

5. Środki bezpieczeństwa finansowego i ich stosowanie

6. Identyfikacja klienta

-Weryfikacja tożsamości klienta

-Moment weryfikacji

-Niemożność zastosowania środków bezpieczeństwa

-Uproszczone i wzmożone  środki bezpieczeństwa oraz ich przykłady

-Przykłady niższego ryzyka

-Wzmożone środki bezpieczeństwa i ich przykłady

-Stosowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa

-Państwo trzecie wysokiego ryzyka

7. Analiza transakcji

-Osoba zajmująca eksponowane stanowisko polityczne i jej stan obecny

-Przechowywanie dokumentów

-Wewnętrzna procedura i jej elementy

-Wyjaśnianie rozbieżności- stan od 31.10.2021r.

8. Szkolenia

- Kurs przygotowany przez MF

9. Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń

-Przekazywanie informacji

10. Kontrola

-Sankcje administracyjne

-Odpowiedzialność karna

11. Definicja beneficjenta rzeczywistego

-Centralny rejestr beneficjentów rzeczywistych - podmioty oraz stan od  31.10.2021r.

-Obowiązek dostarczenia informacji

12. Obowiązki podmiotu zobowiązanego, biura

- Ocena ryzyka – modele

- Ocena ryzyka – przykład oceny tabelarycznej wg. kryterium ustawowych i pozaustawowych

13.  Ochrona danych osobowych

- Ramy prawne

-Dane osobowe- definicja

- Administrator i procesor

-Naruszenie danych osobowych

-Podstawy prawne przetwarzania danych

-Przetwarzanie danych wrażliwych

-Usunięcie danych

-Umowa o przetwarzanie danych

-Zgłoszenie naruszenia danych

-Ochrona danych osobowych w ustawie o GIIF

-Przykłady naruszeń w biurach rachunkowych/Kancelariach

-Obwiązki biura rachunkowego/Kancelarii dot. RODO

14. Relacja przepisów o sygnalistach a regulacji dot. przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu

- Podstawa prawna

-Obowiązki biura rachunkowego w ustawie o sygnalistach

-Ustawa o sygnalistach – zakres naruszenia

-Porównanie procedur

Materiały do pobrania po opłaceniu szkolenia:

Materiały edytowalne:

Wewnętrzna procedura (dokument word);

Oświadczenie o zajmowaniu eksponowanego stanowiska politycznego (dokument word);

Materiały dotyczące procedur stosowania RODO, GIIF i ustawy o sygnalistach:

  • ANALIZA PORÓWNAWCZA PROCEDUR;

Materiały wynikające  z ustawy Ministerstwa Finansów:

  • KRAJOWA OCENA RYZYKA;
  • ANEKSY NR 1-3 DO Krajowej oceny ryzyka;
  • Strategia dot. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu;

Pozostałe dokumenty:

  • Kraje trzecie wysokiego ryzyka (Rozporządzenie UE);
  • Rozporządzenie w sprawie stanowisk eksponowanych politycznie;

Instrukcja postępowania po dokonaniu zakupu:

Po dokonaniu zakupu, na wskazany przez Państwa adres mailowy otrzymacie dwa powiadomienia:

  • pierwsze z systemu Przelewy24 – informujące o dokonanej płatności
  • drugie – z platformy szkoleniaekspert.pl  informujące jaki produkt nabyliście oraz o sposobie jego otrzymania

 

Zwykle informacje te przychodzą na Państwa skrzynkę niezwłocznie po opłaceniu, ale sporadycznie zdarza się, że przyjdą po kliku minutach. Aby nie musieli Państwo czekać na odbiór zakupionego produktu, informujemy, że w celu jego odebrania należy wrócić na stronę www.szkoleniaekspert.pl a następnie w menu górnym kliknąć „twoje konto”. Po wejściu do panelu użytkownika w zakładce „wykupione produkty” znajdziecie Państwo zakupiony produkt. 

 

Obowiązki biur rachunkowych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

Podatki / Szkolenie / 14 filmów / Czas: 4 h 11 min / Data nagrania: 22.07.2024r.

Materiały szkoleniowe:
  • szkolenia video
  • materiały pdf

Szkolenie będzie dostępne do: 22.07.2025r.